FI EN

Tammikuussa Salla julkaisi talvisissa olosuhteissa kuvatun videon, jonka myötä Salla ilmoitti hakevansa kesäkisoja 2032. Videon julkistamisen jälkeisenä päivänä pidettiin Sallasta etäyhteyksien välityksellä lehdistötilaisuus, jossa kävi ilmi, että Salla ei oikeasti halua isännöidä kesäkisoja, vaan kiinnittää ihmisten huomion ilmastonmuutoksen vaikutuksiin arktisilla alueilla. Tästä käynnistyi Save Salla – Save the Planet ilmastokampanja, joka on saavuttanut laajaa huomiota kansainvälisessä mediassa ympäri maailmaa.

Miksi Salla valikoitui kasvoksi näin suurelle kampanjalle? Kampanjan alulle panijana toimi brasilialainen toimisto Agencia Africa yhteistyössä Greta Thunbergin käynnistämän Fridays For Future –liikkeen ja Lapin kuntien yhteisen markkinointi- ja viestintätoimisto House of Laplandin kanssa. Salla sijaitsee Arktisella alueella napapiirin pohjoispuolella ja tuli valituksi kampanjaan useiden pienten paikkakuntien joukosta ympäristöltään, sijainniltaan ja toiminnoiltaan sopivana paikkana.

Ilmastokysymys ei ole pelkästään yksittäisten ihmisten tai kuntien kamppailu. Kyse on maailmanlaajuisesta asiasta. Taistelussa ilmastonmuutosta vastaan tarvitaan myös jokaisen pienen ihmisen panosta. Yhteiskuntien, toimintatapojen ja ajattelutavan muutosta voidaan synnyttää vain, jos siinä on valtaosa väestöstä mukana. Pienistä puroista syntyy iso virta. Sallan kunta ja yritykset viestivät aktiivisesti vastuullisen matkailun lupauksistaan ja konkreettisista ilmastoteoista.

Toukokuussa kampanja palkittiin kansainvälisesti arvostetussa D&DA:n järjestämässä mainoskilpailussa.  Palkintoja saatiin kahdeksassa eri kategoriassa, joista yksi oli yhteiskunnallinen vaikuttavuus. Kampanjaa on tähän mennessä katsottu 7,5 miljardia kertaa 63 maassa ja se on julkaistu yli 900 nettijulkaisussa.

Lue lisää: visitsalla.fi/tutustu-sallaan/vastuullinen-matkailu/

*/ ?>